tiistai 9. toukokuuta 2017

Sitruunapulla on mun suosikki

Sopivan suolaista blogi



Sitruunapulla on makeista leipomuksista ehdoton suosikkini. Rakastan kuivakakkuja ja sitruunapulla on kuin sitruunakakku mini koossa. Sitruunapulla vuokia olen metsästänyt kissojen ja koirien kanssa, mutta niitä ei tahtonut löytyä mistään. Yhtenä päivänä muistin, että Stålbergin leipossa leivottiin ennen sitruunapullia, mutta nykyään he eivät niitä enää itse tee. Koska Stålbergin liiketoiminta myytiin jokin aika sitten Royal Bakery Oy:lle. otin puhelimen kauniiseen käteeni ja pirautin Royal Bakeryn  Jani Miettiselle. Kerroin hänelle, että etsin sitruunapullavuokia ja kyselin, että olisikohan ne jääneet heille talteen ajalta jolloin niitä tehtiin.  Jani sanoi, että siellähän ne lojuvat varastossa tyhjän panttina. Ihanaa... mulle...mullee...mulle :) Niin minä sitten sain sitruunapullavuuat joita olin kauan etsinyt ja vielä vuuat joihin varmasti liittyy monta leipomo tarinaa....


Sopivan suolaista blogi



SITRUUNAPULLA


250g  huoneenlämpöistä voita
2 1/2 dl sokeria
4 luomu huoneenlämpöistä kananmunaa
2 tl leivinjauhetta
2 tl vaniljasokeria
1 sitruunan raastettu kuoti
2 rkl sitruunanmehua
4 dl vehnäjauhoja

voita
korppujauhoja


Vatkaa huoneenlämpöinen voi ja sokeri vaahdoksi. Sekoita kaikki kuivat aineet keskenään. Lisää munat, sitruunankuori, sitruunanmehu sekä kuivat aineet. Vatkaa seos tasaiseksi. Voitele vuuat voilla ja korppujauhota. Jaa taikina vuokiin, niin että se jää sentin vajaaksi. Taikinasta tulee n. 12 sitruunapullaa. Paista uunissa 180 asteessan. 20-30min. tai kunnes tikulla koittaen pulla on kypsä.









Ihanan pehmeän mehukkaat ja sitruunaiset pullat on niin suussa sulavia. Niitä on suorastaan mahdoton vastustaa...



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti